23 oktober 2008

Så kan det gå!

Jag gillar en god pizza. Ja, många gillar en god pizza. Även jag.
Där jag bor låg det en pizzeria (det är en thairestaurang nu) som lagade pizza med färska råvaror. Tunn, tunn pizza med färska tomater etc. Det var speciellt en pizza jag gillade - den heter Mafioso. Den är stark som tusan, speciellt om man ber om lite extra cayennepeppar, som jag brukade göra. Den bestod i övrigt av bacon, salami och pepperoni + det vanliga. Ooootroligt god.

En kväll ringde jag och beställde den i förväg och när jag kom fram hade de inte hunnit med den ännu, så jag satte mig och väntade. Tänkte ta med den hem. Jag kollade in killarna, ugnen, lokalen. Allt verkade som vanligt. De hade en riktigt fin pizzaugn där, jag tror man kallar pizzorna som bakas i den för stenugnsbakade. Termostaten stog på ca 300 grader. Hade aldrig tänkt på hur många grader det är i en pizzaugn och tänkte att det var ganska mycket, men det kanske skall vara så. Killarna verkade inte oroliga i alla fall.

Försjönk lite i en tidning - och plötsligt hörde jag att min pizza var färdig. De hade redan tejpat ihop kartongen, jag missade tydligen när de tog ut den ur ugnen... Jag brukar annars kasta en snabb blick för att kolla att de inte glömt något viktigt. Bacon, salami, pepperoni. Och extra mycket cayenne.

Jag tog min gratissallad i en liten burk, la den på kartongen, betalade och balanserade iväg. Upp i lägenheten, tog av ytterkläderna, slog på tvn och på med ugnen. Ja, jag värmer alltid pizzan ordentligt så att den är rykande het när jag äter den, det blir allra godast då. Jag brukar till yttermera visso skära upp den i fyra delar och värma dem en och en i 240 grader så att de nästan svartnar på kanterna. Kör med två tallrikar och värmer dem växelvis så att de riktigt fräser på tallriken när den hamnar på bordet.

Så det gjorde jag. Utan att tveka skar jag upp tejpbiten på kartongen och skar upp pizzan i fyra delar. Jag la sektor nummer 1 på den första tallriken, slängde in den i ugnen och förberedde sektor nummer två på den andra tallriken. Visste att det skulle ta ett tag så jag tog en folköl ur kylen, hällde upp ett glas och satte mig framför tvn. Efter sådär en 15 minuter hämtade jag då min första efterlängtade pizzabit, satte mig ner vid bordet, skar upp en bit och - skjuts in i munnen! Oh, vad jag njöt! Så jäkla god alltså. Mafioso.

Inga kommentarer: