16 oktober 2008

En tillfällighet, eller?

Slås man inte ganska ofta, ovanligt ofta, av tillfälligheter? Alldeles för ofta för att det skall kunna vara tillfälligheter tillochmed? Ibland är det som om någon försöker säga en något. Jag har själv märkt att när jag förvånas av något tillsynes slumpmässigt samband, så börjar jag fundera på vad det kan betyda för mig. Jag ser det som ett tecken och börjar observera liknande händelser som alltsom oftast i slutändan visar sig skydda mig, bespara mig arbete eller ge mig pengar. Det lönar sig helt enkelt.

Men ibland blir man inte klok på vad dessa tecken betyder. Senast idag t ex. Jag såg en skumbrandsläckare hänga på en vägg. Ordet SKUM stod skrivet med stora tjocka bokstäver och lyste mig i ansiktet. "SKUM", tänkte jag. Hmmm. Och så märkte jag det. Blixtsnabbt.
Baklänges blir det "MUKS". Muks i sig betyder inget, men vad händer om man byter plats på de sista två bokstäverna? MUSK!
Musk, ja. Engelska för mysk! Har de mysk i brandsläckarna, eller är det något annat de vill förmedla?

Inga kommentarer: