27 oktober 2008

P-språket

Sjörövarspråket känner ni till? Sosjojörorövovarorsospoproråkoketot, ni vet. Det, och nåt till har jag kunnat, men jag använder mig förhållandevis lite av det. Faktiskt.
Sjörövarspråket är ett hemligt språk. Det är bara den som talar det som förstår vad som sägs. Jag tror att det är en av anledningarna till att det inte ens blivit lika stort som esperanto.

Men nu har jag råkat snubbla över det perfekta hemliga språket. Nu är det bara att lägga ner krypteringar och osynligt bläck. Det är P-språket som gäller. Hemligheten med p-språket är så enkel och samtidigt så genial att alla enkelt kan tala det, och känner man till principen så kan man oerhört lätt förstå vad som sägs. Lika lätt som det är obegripligt för de oinvigda. Så har du mail med känsligt innehåll, behöver du prata in något personligt på en telefonsvarare som du inte riktigt vet vem som äger - då skal du använda p-språket. OCH - det funkar lika bra på alla tungomål.

Innan jag avslöjar principen bakom p-språket så skall jag skriva lite text med denna kod, så att ni själva får se hur obegripligt det är, sedan läser ni om hur det fungerar - går tillbaka till exemplet och då märker ni att ni genast kan tyda texten. Ok? Då kör vi:

Phej, pden phär ptexten är pskriven pmed p-språket. Pdet är pbara pjag psom pförstår pvad psom pstår phär pmen psnart pkommer pdu också att pkunna pläsa pdet phär. Underbart, eller phur?

Så, då skall jag förklara hur texten ovan är kodad. Det är så enkelt så man slår sig för pannan när man får veta det! Vad du gör är alltså att du sätter bokstaven p framför alla ord, UTOM ord som börjar på vokaler och inte heller på ord som redan börjar på p. That's it! Gå nu tillbaka och läs om texten så förstår du!

Var kommer då det här språket ifrån? Jag är inte säker på det verkliga ursprunget, men jag kan berätta hur jag snubblade över det. Håll i hatten, men det kommer från en Kalle Anka-pocket! Det är sant. En utomjording i serien pratar på det här sättet. Jag tror inte Disney vet om själva vilken guldklimp de sitter på. Men jag insåg direkt att det här är ett direkt revolutionerande sätt att hålla det som är privat - privat. Phåll ptillgodo!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Är du dum eller? Det var ju fett enkelt att förstå. P-språket är att man sätter ett P efter varje vokal och sen samma vokal igen. Gör om, gör rätt.

Lyrik sa...

Javisst, "Unknown" har rätt. Hepej, hupur måpår dupu...skall det vara