22 oktober 2008

Miniatyrer

Jag har alltid fascinerats av miniatyrer. Har ni sett de små mästerverken utskurna ur en tändsticka t ex? Jag tror det var en ryss som var duktig på det.

VId sidan av fotokonsten så är även miniatyrer en del av vardag. Det är lite mer än en hobby, lite mer än bara ett intresse. Det är en passion.

Själv inriktar jag mig på att göra miniatyrtavlor, digitalt.

Det kräver koncentration, det medvetande gör hela mig om min omgivning såväl som mitt inre. Det är en slags meditation samtidigt som jag lever fullt ut. Det är en fantastisk känsla!

Här ett par exempel på mina verk:

Det första är en scen från min barndom, jag kallar den "en dag hos mormor". Mormor bodde på landet. På bilden ser man mig och pappa. Pappa har med sig en tung resväska, det är när vi anländer till mormor den första strålande dagen av sommarlovet. Tittar man noga kan man ana mormor genom köksfönstret där hon står och steker pannkakor. Ser ni hur det ryker genom skorstenen? Det är en vedeldasd spis. Det blev alltid de bästa pannkakorna.




Här ser vi en spindel mot lila bakgrund.

Inga kommentarer: