19 oktober 2008

Toabesök man minns.

En våning ner i huset mittemot sitter en tjej (tror jag) och psykar mig. Jag sitter och jobbar sent och på kontoret mittemot sitter hon och psykar mig. Vill hon ha chans eller är hon störd? Jag vet inte. Jag såg henne första gången för ca en halvtimme sedan. Jag trodde hon satt och pratade med någon mittemot. Någon som jag inte kunde se. Så tittade jag upp en kvart senare. Hon satt på exakt samma sätt. Hade inte rört sig en millimeter.

Jaha, är det en affish eller? tänkte jag. Men det sitter ju en affish bredvid henne på väggen. Jag provar att vinka.
Ingen respons.
Vafasen, har de en docka på det där kontoret? Varför har de det? Finns ingen anledning. I så fall ska man väl ha den som något slags fågelskrämma vid entrén. Och den fanns då inte där tidigare idag.

Dessutom rör hon sig ju lite ibland. Jag ser att hon andas. Jag vinkar igen. Gör tummen upp. Vrider skrivbordslampan mot henne - fram och tillbaka några gånger - så att det blir som en morse-signal. "Hallå-kolla-vinka" betyder den. Ingen reaktion. Är hon ledsen?

Tog ett kort, klicka på det så blir det större:


Det är väl en 20 meter emellan oss. Jag har bara mobilkameran. Det blir lite suddigt. Det är min fönsterkarm i högerkant och i underkant. Sen är det ca 15 meter nattluft. Sen ett jättestort fönster en trappa upp i huset mittemot. Sen ca 5 meter till. Och där sitter hon och hänger med höger armbåge mot ett bord. I svart ytterjacka och någon slags grå hood under den. Halvblont, halvlångt hår tror jag. Men där slutar synfältet. Kan man sova sittande?

Whoops! Nu vred hon huvet lite grann! Hon sover inte. Eller han för den delen. Det kan ju vara en kille.
Jag går på toa men släcker när jag går, så tror hon att jag har gått hem...

n e e j. Hon sitter kvar. Var borta i alla fall 2 minuter. i o f s lyste skärmen hela tiden, hon kanske inte gick på den enkla...? Jaha, och nu kan jag inte jobba. Ska jag gå över? Hur ska jag få kontakt? Jag har ingen portkod, jag vet inte vilken klocka jag ska ringa på.

JAHA, nu rätade hon upp sig. Om det inte är mig hon tittar på, vad sysslar hon med då? Har hon någon polare som hon kör stirra-leken med? Lyssnar hon på nåt eller?

EPILOG: Kommer att tänka på en gång när jag satt på toa på mitt förrförra jobb. Jag gjorde stora A, och det tog väl ett tag. Plötsligt smällde det till ute i lokalen - som av en pistol - och jag hörde höga, bestämda röster lite kort. Inga ord eller så, men det blev alldeles tyst. Onaturligt tyst. Omedelbart förstod jag att några kapare hade trängt sig in på kontoret och tagit kontroll över verksamheten...
Tystnaden fortsatte och jag satt knäpp tyst. Samtidigt som jag planerade min flykt/fritagning kände ett växande behov av att torka mig. Jag smög försiktigt av toapapperet från rullen. Använde båda händerna för att riva av det så tyst som möjligt... Då hör jag plötsligt steg utanför dörren och ett otvunget samtal. En normal diskussion. Bla bla bla.
Jahaaaaa. Jag hade visst låtit fantasin spela mig ett litet spratt. Så lustigt. Det toabesöket minns jag än.

UPDATE
För en liten stund sen insåg att jag blivit lurad igen. Det är en skyltdocka. Men den är inte alls i kontoret mittemot. Den sitter antagligen i skyltfönstret i mitt eget hus på gatuplanet. Det är reflektionen av det skyltfönstret i det nersläckta kontoret mittemot jag ser. Och att hon rör sig beror visst på att det är gammalt handdraget och buckligt glas i rutorna i mitt fönster. Kul.

UPDATE II
Smög mig ner och tog en bild. Det var inte halvblont hår, det var inte ens en hon... Det var Åsö bilhall... Pinsamt vad fantasin kan skena iväg med en...

Inga kommentarer: