14 november 2008

Ta ingen backup...

Min externa hårddisk rasade ihop för ett par dar sedan. Klick, brrr, klick, brrr, klick... lät den. Ok, jag startar om datorn. Klick, brrr, klick... Ok, jag kopplar ur den, kopplar in den startar om datorn. Klick, brrr, klick... Ok, jag går och käkar, läser lite, tänker på annat, startar om datorn, kopplar ur den och i den. Klick, brrr, klick...

OK. Jag kopplar ur den rasade hårddisken, tar med den till jobbet och kopplar in den på en annan dator, då kanske den funkar... Klick, brrr, klick, brrr, klick.

Hmmm. Jag googlar på "Klick, brrr, klick". Yep, här står det. En full tutorial på just min hårddisk. Hur man tar isär den, hur man kopplar ur den onödiga ljusdisplayen som ofta orsakar läsproblem, hur man får ut själva innanmätet så att säga. Jag sprättar upp hela hårddisken, får ut innanmätet, kopplar förbi allt onödigt som går att hitta, kopplar in den igen - OCH: Klick, brrr, klick.

Googlar vidare och får veta att det faktiskt går att få tillbaka data från de flesta hårddiskkrasher. Det finns bl a ett företag i Nacka som har en prisbild som tillåter även privatkonsumenter att ha råd med det. Pris från 5000 kr till 9000 kronor vid lättare krascher...

Det är först nu nu, när jag börjar tänka efter vad som fanns på hårddisken och hur mycket det var värt, som jag inser att den här hårddisken i huvudsak var backuppen från min portabla hårddisk...

Bara så att ni vet alltså, ta inga backupper. Det är de som går sönder först.

Inga kommentarer: