02 december 2008

Nya Slussen, mitt förslag

Jag har inte lämnat efter mig så jättestora avtryck. Mina barn och barnbarn kan inte peka på någon stor byggnad och säga - den där har farfar byggt. Så nu tänkte jag råda bot på det.

Ett flertal arkitektbyråer har under flera år försökt hitta en lösning på problemen med Slussen i Stockholm. Det ena mer komplicerade förslaget efter det andra har lämnats in. Inget verkar duga.

Jag tror jag vet varför. Förslagen är för komplicerade, vi kan inte ta till oss dem. De är extremt dyra också.

Så här är mitt förslag - billigt, enkelt, lekfullt, praktiskt och framförallt - greppbart. En närmare förklaring finns under bilden.



Mitt på slussen bygger man helt enkelt ett gigantiskt Domus-varuhus av den gamla modellen - med en riktig brickrestaurang och en välsorterad strumpavdelning. Vill man röka så finns det gott om rökrum och man kan även gå upp på taket och se på utsikten medan man tar sig en rök. Bilarna åker smidigt förbi i tunnlar i huset.

De röda ytorna är områden som behöver åtgärdas snarast. Som ni ser löser mitt förslag det mesta av dessa ytor. Resten får man helt enkelt asfaltera om.

Inga kommentarer: